In 1988 maakte de wereld opeens kennis met de Kaapverdische Cesaria Evora, die op haar eilandengroep allang de reputatie had van koningin van de Morna. Deze kruisbestuiving tussen Afrikaanse blues, Portugese Fado en Braziliaanse Bossa Nova kwam volledig tot haar recht op haar vijfde album Miss Perfumado uit 1992, waarmee ook commercieel gescoord werd, niet in de laatste plaats door bekendheid van het nummer Sodade. Twintig jaar later, en een jaar na haar overlijden, is het hoog tijd om dit album weer eens in de herinnering te roepen, nu voorzien van een extra schijf. Naast het nog steeds tijdloos klinkende origineel krijgen we daarmee ook een compilatie van haar eerste drie albums, plus een niet eerder uitgebracht nummer Papa Joachim Paris. De ontwikkeling die Evora doormaakte is daarmee goed te horen. In het materiaal van haar debuut La Diva Aux Pieds Nu (De Blootvoetse Diva) is het nog zoeken naar de juiste vorm, hoewel dit wel georkestreerde parels als Cabo Verde Terra Estimada oplevert. Later vindt ze haar eigen geluid, gedomineerd door bandoneon en blaasinstrumenten, culminerend in het meesterwerk Miss Perfumado, en altijd voorzien van melancholie en verlangen.